2011. július 12., kedd

Első fehér kenyerem

Hozzávalók:
200 ml víz
100 ml tej
1,5 teáskanál só
2 evőkanál olaj
500 g liszt (én komáromi kenyérkeveréket használtam)
1 teáskanál cukor
15 g friss élesztő
A fenti sorrendben a gépbe pakoltam és 5-ös programon elindítottam.
A kenyérméretet 750 g-ra állítottam és világos héjszínt állítottam be.
A tészta állaga sok mindentől függ.
  • a liszt minőségétől
  • a víz keménységétől
  • a hőmérséklettől, páratartalomtól
  • a gép típusától
Ha a tésztánk jó, akkor rugalmas. Ha megnyomjuk az ujjunkkal benyomódik, de vissza is ugrik.
A felülete szép sima, a dagasztás végére hólyagos és fényes.
Ha lágyra sikerül a tésztánk, akkor kell hozzáadni 1-2 evőkanál lisztet a dagasztás közben.
Ha kemény a tésztánk, akkor 1-2 evőkanál folyadékra van még szükség.
A folyadék lehet csak víz, lehet csak tej, vagy bármilyen arányban keverhetjük.
Az én gépen először előmelegít, csak utána kezd dolgozni.
Rövid keverés után egy rövid dagasztás következik, majd pár perces pihentetés.
Eddig kb 10 perc telik el.
Itt már a tésztának össze kell állni, de még nem fontos, hogy szép sima legyen.
Hát nem is volt az.
Ezután jön  a második dagasztás.
Ennek a végén csipogást hallunk, ekkor lehet beletenni a további hozzávalókat.
A csipogáskor nálam a gép 3.17-es időt mutatott, azaz 17 perc telt el.
5 perc múlva következik a kelesztés (3.12).
Ekkor én a gépet letakartam egy konyharuhával, hogy ne szökjön a meleg.
Nagyon sokat tanultam Limarától, az alaprecept is tőle származik.
Kicsit ugyan módosítottam rajta, de csak azért mert nem volt itthon aszkorbinsavam (az ecetet meg kifelejtettem).
Illetve a dagasztás közben keménynek éreztem a tésztát, ezért tettem még hozzá egy kis vizet.
Na meg nem volt "öregtésztám" :-)
http://limarapeksege.blogspot.com/2009/08/kenyersutes-gepben-jol-bevalt.html
Én nem vettem ki a lapátokat a gépből a dagasztás után, de lehet, hogy jobb lett volna, ha szót fogadok Limarának.
Amikor a számláló 2.12-őt mutatott a gép újra dagasztott 2 percig.
A szépen megkelt tésztából újra gombóc lett :-(
Aztán megint kelesztés következett.
Mondjuk a Moulinex igazán leírhatta volna a fázisokat a használati útmutatóban.
Utólag megtaláltam...hátul van a használati útmutatóban!
És innen kiderült az is, hogy van melegentartás a gépen!
Ezután már nem dagasztott, tehát most kellett volna kivenni a lapátokat.
A program vége előtt kb 1 órával kezdődött a sütés.
Már sütés közben látni lehetett, hogy a kenyér teteje beesett. Ez azt hiszem azt jelenti, hogy túl sok volt a folyadék.

Elég lett volna annyi, amennyit a recept ír.
Kb 20 perccel előbb kivettem, mert úgy láttam, hogy a széle nagyon pirul.
Jól tettem...
Nehéz volt kivenni az üstből, de végül sikerült.
Nem szép látvány, de finom!
Jó ropogós a héja és finom puha a belseje.
Azért még dolgozni kell a recepten :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése